Kenyataan Akhir Persidangan Kelima Liga Ahli Parlimen al-Quds dan Palestin

Kenyataan Akhir Persidangan Kelima Liga Ahli Parlimen al-Quds dan Palestin

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Kenyataan Akhir Persidangan Kelima Liga Ahli Parlimen al-Quds dan Palestin

 

Di hadapan H.E. Presiden Republik Türkiye Recep Tayyip Erdoğan, semoga Allah melindunginya, dan di bawah naungan Speaker Parlimen Turki Prof. Numan Kurtulmuş, persidangan kelima LP4Q 'Kebebasan dan Kemerdekaan untuk Palestin' telah diadakan pada 26/04/2024 selama tiga hari berturut-turut di Istanbul. Delegasi parlimen dari 80 negara di seluruh benua Asia, Afrika, Eropah dan Amerika Latin menyertai persidangan itu, termasuk sejumlah besar speaker parlimen dan timbalan mereka, presiden blok parlimen, presiden jawatankuasa parlimen Palestin dan jawatankuasa persahabatan serta wakil badan parlimen antarabangsa, serantau dan benua serta presiden badan antarabangsa yang menyokong hak Palestin di seluruh dunia.
Persidangan itu terdiri daripada sesi kritikal, seminar khusus dan bengkel meluas yang menangani langkah-langkah politik, undang-undang dan kemanusiaan yang diperlukan untuk mencapai pemberhentian serta-merta kepada perang pembunuhan beramai-ramai yang kejam, kesan maut daripada pengepungan haram, dan dasar pemindahan paksa secara terang-terangan yang dilakukan oleh Israel terhadap kanak-kanak, wanita, orang tua dan orang kurang upaya.
Sesi pembukaan Persidangan Kebebasan dan Kemerdekaan untuk Palestin dimulakan dengan ucapan yang disampaikan oleh Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan yang mengutuk sekeras-kerasnya jenayah kejam yang dilakukan oleh Israel terhadap penduduk Gaza, meminta masyarakat antarabangsa bertanggungjawab atas kesunyian sepenuhnya dan kegagalannya untuk menguatkuasakan mekanisme politik dan undang-undang untuk segera menamatkan pencerobohan dan menghukum pemimpin dan tokoh Israel.
Speaker Parlimen Turki Prof. Numan Kurtulmuş, Presiden LP4Q Encik Hamid bin Abdullah Al-Ahmar dan Presiden LP4Q di Türkiye Dr. Nureddin Nebati, menyampaikan ucapan mereka serta menegaskan keperluan untuk mengejar semua cara yang mungkin yang akan membawa kepada menamatkan segera perang pembunuhan beramai-ramai Israel, mencabut kepungan kejam yang menyalahi undang-undang yang dikenakan ke atas penduduk Gaza, dan mempertanggungjawabkan semua yang terlibat dalam melakukan kekejaman ini.
Semasa sesi forum LP4Q, penceramah parlimen menyuarakan penegasan dan sokongan mereka kepada rakyat Palestin terhadap Penjajah Israel yang melancarkan perang yang belum pernah berlaku dalam sejarah manusia.
Dalam sesi platform parlimen, ketua-ketua delegasi dan wakil pelbagai negara dan organisasi bersetuju mengenai keperluan untuk tindakan segera di semua peringkat untuk menghentikan segera mesin pembunuh Israel dan membawa pelakunya ke keadilan antarabangsa.
Antara aktiviti yang paling ketara dalam persidangan itu ialah seminar khusus yang menjelaskan aspek undang-undang untuk menghadapi perang kejam Israel di Semenanjung Gaza, aspek kemanusiaan dalam melaksanakan projek-projek segera untuk melegakan penderitaan teruk yang dialami oleh penduduk Gaza dan aspek politik untuk mengaktifkan pendirian rasmi dan popular untuk menghadapi jenayah memalukan yang dilakukan oleh Israel dan pihak-pihak yang telah lama berdakwah tentang nilai-nilai kemanusiaan yang mulia.
Dalam sesi pentadbiran, laporan pentadbiran penggal sebelumnya dibentangkan, bersama-sama dengan beberapa pindaan kepada statut LP4Q. Kemudian, Encik Hamid bin Abdullah Al-Ahmar telah dicalonkan sebagai presiden bagi penggal baharu, dan persetujuan telah dicapai di lembaga eksekutif yang menyelia pengurusan hal ehwal LP4Q.
Berdasarkan pelbagai acara dan mesyuarat antara ahli parlimen, para peserta persidangan bersetuju dengan keputusan dan cadangan berikut:
• Mengutuk sekeras-kerasnya perang pemusnahan yang tidak adil yang dilakukan oleh Negara Penjajah Israel terhadap Gaza, yang telah menyebabkan kematian syahid dan mencederakan hampir seratus dua puluh ribu rakyat Palestin dan kemusnahan besar di seluruh Semenanjung.
• Para peserta menganggap Penjajah Israel sebagai penghalang terbesar untuk mencapai keamanan di rantau ini dan ideologi Zionisnya sebagai ancaman terbesar kepada keamanan dunia. Mereka menganggap tindakan Israel, yang melanggar semua nilai manusia tanpa mengiktiraf sebarang peraturan undang-undang dan moral, sebagai tindakan keganasan. Para peserta menolak pencirian Israel terhadap bantahan terhadap jenayah genosidnya sebagai antisemitisme dan melihat bantahan tersebut sebagai percubaan terdesak untuk membungkam dan menghalang hati nurani manusia daripada memenuhi nilai-nilai murninya. Menentang Zionisme, yang menimbulkan ancaman besar kepada semua agama, termasuk Yahudi bukan Zionis, bermakna menentang keganasan dan bentuknya serta mempertahankan keamanan dan nilai kemanusiaan.
• Mengutuk penyertaan jenayah Amerika Syarikat dan beberapa negara Barat dalam menyokong Israel dari segi ketenteraan dan ekonomi untuk terus membunuh, kelaparan, dan memindahkan penduduk Palestin di Gaza.
• Menyeru agar segera menamatkan peperangan ini bagi menyelamatkan orang yang tidak bersalah, menghentikan jentera jenayah dan kemusnahan selain membenarkan kelancaran penghantaran makanan, air minuman serta bantuan perubatan dan farmaseutikal dalam kuantiti yang mencukupi kepada penduduk Gaza.
• Menegaskan bahawa dasar pembunuhan dan penghapusan yang dilakukan oleh jentera perang Israel telah menjadi dasar rasmi yang diamalkan secara sistematik terhadap rakyat Palestin sejak pendudukan Palestin pada tahun 1948.
• Menonjolkan langkah-langkah apartheid Israel yang merupakan bentuk pendudukan paling hodoh di dunia.
• Memuji penentangan Palestin dan kepahlawanannya yang luar biasa terhadap perang genosid dan menekankan bahawa penentangan rakyat Palestin terhadap penjajah, dengan segala cara, adalah hak yang sah yang dijamin oleh undang-undang ilahi dan perundangan antarabangsa.
• Para peserta percaya bahawa rakyat Palestin yang membela rakyat dan tanah mereka adalah gerakan pembebasan yang patut mendapat pujian dan pujian atas peranan nasional mereka dalam mencari kebebasan, pembebasan dan kemerdekaan. Percubaan untuk menjenamakan mereka sebagai keganasan ditolak sama sekali.
• Mengakui pendirian negara-negara yang menentang pencerobohan yang tidak adil ke atas Gaza sejak permulaannya, dan ini adalah kebanyakan negara di dunia yang dipimpin oleh Türkiye dan kedudukan terhormat presidennya dalam enggan melabelkan gerakan penentangan Palestin sebagai keganasan .
• Memuji Afrika Selatan yang telah berhadapan dengan jenayah Israel dan perang pembunuhan beramai-ramai yang dilakukannya terhadap orang yang tidak bersalah dan telah mengambil inisiatif untuk membawa kes itu ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa.
• Mengecam kurangnya kesaksamaan Pendakwa Mahkamah Jenayah Antarabangsa dan lawatannya ke Israel semasa gagal melawat Semenanjung Gaza untuk memeriksa jenayah pembunuhan beramai-ramai dan menuntutnya mengeluarkan waran tangkap terhadap penjenayah Israel yang terlibat dalam perang pembunuhan beramai-ramai.
• Menyeru penubuhan satu inisiatif undang-undang antarabangsa yang disokong oleh ahli parlimen dan parlimen yang akan menyelaraskan usaha profesional undang-undang yang bekerja untuk mendakwa penjenayah yang terlibat dalam perang pembunuhan beramai-ramai.
• Amaran tentang bahaya yang akan berlaku yang mengancam Baitulmaqdis dan tapak suci Islam dan Kristiannya, serta pecutan Judaisasi dan penodaan harian tapak suci dan Masjid Al-Aqsa yang diberkati yang dilakukan oleh peneroka dengan sokongan rasmi daripada kerajaan Israel.
• Memuji semua negara dan badan yang menyokong menjaga identiti Baitulmaqdis dan tamadun Arab-Islamnya, termasuk penjagaan kaum Hashemite Jordan ke atas tapak suci Islam dan Kristian di Baitulmaqdis.
• Amaran gelombang baru pemindahan penduduk Palestin dari Tebing Barat dan Gaza yang diumumkan oleh kerajaan Israel pada permulaan perang ke atas Gaza.
• Menyokong gerakan boikot global Israel dan mereka yang menyokongnya sambil menyeru parlimen untuk menggubal undang-undang yang menyumbang kepada gerakan boikot di seluruh dunia selain menjenayahkan berurusan dan berkomunikasi dengan Israel dalam semua bidang.
• Berdiri teguh dalam menghadapi gelombang normalisasi dengan Israel, termasuk oleh beberapa negara Arab dan Islam, dan menekankan bahawa ahli parlimen mempunyai peranan yang tegas dalam menolak normalisasi oleh negara mereka.
• Menyokong aktivis antarabangsa dari pelbagai negara di dunia yang menyumbang kepada usaha menghentikan perang dan menarik balik kepungan yang tidak adil ke atas Gaza dan menjemput ahli parlimen untuk menyertai aktiviti tersebut, termasuk Freedom Flotilla to Break the Siege.
• Mengguna pakai isu tahanan Palestin di penjara Israel di semua forum terutama banduan yang menjadi ahli Majlis Perundangan Palestin.
• Memuji gerakan popular global dalam solidariti dengan rakyat Palestin dan adegan global yang terkenal dalam perpaduan dengan Gaza dan penduduknya selepas perang pembunuhan beramai-ramai yang tidak adil, dan di puncak gerakan ini, kebangkitan pelajar kemanusiaan antarabangsa yang telah menentang semua aspek ugutan, termasuk gerakan pelajar di universiti Amerika.
• Menggesa peserta persidangan, termasuk speaker parlimen, ketua blok parlimen, dan semua ahli parlimen, untuk menghidupkan semula keputusan persidangan dan menerima pakai di negara mereka dan bekerjasama dengan pelbagai blok parlimen dalam memantau kerajaan dan menggalakkan mereka mengambil sikap menyokong rakyat Palestin dan tuntutannya yang adil.
• Menggesa semua parlimen di dunia, terutamanya parlimen mesra, untuk menubuhkan satu jawatankuasa khas untuk menyokong isu Palestin dalam jawatankuasa parlimen, di samping mengaktifkan jawatankuasa ini, dan menggesa ketua dan ahli jawatankuasa parlimen untuk berkomunikasi dan menyelaraskan usaha untuk mencapai matlamat yang diingini.
• Menyeru semua ahli parlimen dan parlimen yang mengambil bahagian untuk mengaktifkan peranan Liga untuk menjadi payung undang-undang dan politik parlimen global yang menyokong hak Palestin melalui penyelarasan usaha parlimen antarabangsa untuk menghadapi mereka yang menyokong penjajah Israel dan perang yang tidak adil terhadap rakyat Palestin.
• Berusaha bersungguh-sungguh untuk mengaktifkan keputusan persidangan yang paling menonjol untuk mewujudkan pakatan global untuk memulihkan sistem hak, keadilan dan nilai di seluruh parlimen, kerajaan dan rakyat dalam menghadapi gabungan penindasan, ketidakadilan, kezaliman, pendudukan dan perkauman yang menyokong Israel dalam perang jenayahnya di Semenanjung Gaza dan menumpukan hak dan menyokongnya di mana-mana di dunia sambil menyeru Presiden Turki untuk mengambil kedudukan utama dalam pakatan global ini.
• Mengaktifkan peranan belia dan wanita di kalangan ahli parlimen, menonjolkan usaha mereka dalam mempertahankan hak Palestin dan meningkatkan kehadiran mereka dalam badan utama Liga.
• Menyumbang kepada usaha bantuan dan menggesa ahli parlimen dan parlimen untuk memberikan bantuan bantuan kepada Gaza untuk menghadapi bahaya kebuluran yang mengancam rakyat Palestin di Semenanjung.
• Merakamkan ucapan terima kasih dan penghargaan kepada H.E. Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan, Speaker Parlimen Turki Prof Numan Kurtulmuş, bekas Speaker Parlimen Turki, Ketua Jawatankuasa Persediaan Tertinggi Persidangan Dr Nureddin Nebati dan Pengerusi Jawatankuasa Persahabatan Palestin Turki MP Hasan Turan atas peranan mereka dalam menyokong aktiviti Liga dan memudahkan syarat untuk menganjurkan persidangannya, yang menyumbang kepada kedudukan antarabangsa yang berprestij yang didudukinya sebagai platform parlimen global yang mempertahankan isu Palestin, dan menekankan ucapan terima kasih yang mendalam kepada mereka atas penganjuran yang cemerlang ini. persidangan, sambutan hangat dan layanan mesra.
Semoga kesejahteraan, kerahmatan dan keberkatan Allah tercurah kepadamu.

 

Khas untuk Anda

LP4Q Memberi Amaran Mengenai Bahayanya Apabila Pihak Antarabangsa Mengabaikan Jenayah Penempatan di Tebing Barat yang Diduduki

LP4Q Memberi Amaran Mengenai Bahayanya Apabila Pihak Antarabangsa Mengabaikan Jenayah Penempatan di Tebing Barat yang Diduduki

Liga Ahli Parlimen untuk Al-Quds kondem sekerasnya terhadap jenayah dan serangan yang dilakukan oleh penempatan di Tebing Barat terhadap rakyat Palestin dan juga rumah, harta benda, dan tanah mereka, yang dilakukan di bawah perlindungan, sokongan, dan galakan kerajaan pendudukan Israel yang ekstremis. Liga ini menekankan bahawa dunia dikehendaki mengambil... Teruskan Membaca